Gelukkig hebben we onderweg nog even ons geologisch hart kunnen ophalen aan de grootste meteoriet ooit op aarde gevonden, een 50 ton zware jongen, waarvoor een waarschuwing dan ook zeker op zijn plaats is.
woensdag 12 januari 2011
Cheatah
Gelukkig hebben we onderweg nog even ons geologisch hart kunnen ophalen aan de grootste meteoriet ooit op aarde gevonden, een 50 ton zware jongen, waarvoor een waarschuwing dan ook zeker op zijn plaats is.
Zoutpan
Ipo en ik (Frus) waren beiden zeer geïnteresseerd in zoutpannen. Ipo voor geologische redenen en ik omdat ik TopGear in Botswana gezien heb, waarbij Jeremy Clarkson en consorten spannende avonturen meemaken in zo’n zoutpan. Dus op naar Gweta, een stadje wat vernoemd is naar het geluid wat kikkers hier maken, Botswaans voor “kwaak”, dus. In Gweta bevindt zich een camping die vol staat met baobab bomen, volgens de kenners minimaal 2000 jaar oud. Deze bewering is moeilijk te controleren maar enorm zijn ze zeker. Bij Gweta liggen de Makgadikgadi saltpans. Daar aangekomen leken ons de avonturen toch iets te spannend, want auto’s kunnen blijkbaar wegzakken in het zout en dus werd besloten met een georganiseerde tour mee te gaan.Met veel genoegen hebben we ook teruggekeken op Ipo’s 56ste verjaardag, waarbij hij het hetzelfde feestelijke hoedje heeft moeten dragen als sommige anderen onder ons .
dinsdag 4 januari 2011
Okavango
Om bij de aanlegplaats te komen werden we eerst met zijn twaalven in een legertruck gepropt die Rommel nog persoonlijk in de tweede wereldoorlog gebruikt had. Na anderhalf uur hobbelen konden wij de benen rekken, de billen uitdeuken en onze oren weer laten wennen aan normale decibels. De bootjes lagen er
Het moet gezegd worden, de tocht was prachtig. Het is er ongelooflijk stil, er zijn veel vogels, wat vreemde kikkertjes en ook alweer een heleboel nijlpaarden. Omdat er niet veel groter wild te zien was liet onze gids ons allerlei soorten mest zien, van olifanten tot nijlpaarden tot giraffen etc. Maar ja laten we eerlijk zijn, ze kunnen me op strontgebied van alles wijs maken.
Onze legertruck vertrok een paar minuten later met enorme gebrul en luid krakende versnellingen. Alleen toen hij met een veel te hoge snelheid door een plas denderde en de modder alle kanten op spoot kwam de chauffeur een beetje tot bezinning. Hij had dan ook nog heel wat agressie te verwerken want onze chauffeur was een van de vechtersbazen.
Het is niet meer goed gekomen en we waren blij om anderhalf uur later op de camping uit te stappen. Een fooi was niet aan de orde, de chauffeur had geen interesse en wij ook niet.
Botswana
Gauw maar weer de rimboe van het Chobe park in getogen, een park zo groot als een derde van Nederland. Het grootste deel van noord Botswana, zo ook het Chobe, is bebost met meest lage bomen, voorheen de habitat van de bosjesmannen (Tswana). Het vinden van wild is daar niet eenvoudig hebben we gemerkt. In tegenstelling tot andere parken zagen we alleen maar hele grote olifanten, maar dan ook overal: tot op de camping aan toe waar een van de olifanten ’s nachts een zodanige serenade bracht, dat de kampleiding bezorgd kwam informeren of we nog geslapen hadden.
Zambezi
We hebben ons getroost met ons 10 miljoen dollar bankbiljet uit Zimbabwe.
zaterdag 25 december 2010
Impassable
Eten was in Flat Dogs bijzonder stressvol. Permanent zaten er een tiental apen rond onze tafel, die zich met twee handelingen bezig hielden, jatten van eten en schijten, bij voorkeur boven op de auto, Omdat apen op mensen lijken resulteerde dit in een penetrante volle-luier lucht rond onze tent.
South Luangwa wilden we verlaten via de kortste weg op de kaart, een onverharde weg. De Italiaanse kamp manager noemde hem impassable, maar zoals we allen weten houden Italianen van overdrijven. Om een uur of acht vertrokken we.
De weg was passeerbaar maar het had niet veel gescheeld. Een aantal keren hebben we omwegen moeten zoeken omdat de hoofdweg weggeslagen was. Ook grote stukken water moesten we oversteken en we zijn vele keren de weg kwijtgeraakt omdat hij gewoon niet meer zichtbaar was. De laatste 100 km hebben we voor ambulance gespeeld en een mevrouw met een ziek kind en haar man meegenomen. De vrouw en kind waren zo ziek dat Liesbeth het nodig vond om zelf achterin te gaan zitten. Acht uur hadden we nodig om in Petauke te geraken maar de Italiaan had het mis.
Abonneren op:
Reacties (Atom)