Het hele proces begon ’s ochtends om acht uur toen een tiental buitenlanders stonden te wachten voor de Tourist Police om de nummerplaten in te leveren. Vier uur later gingen we in konvooi achter een politieauto op weg naar de haven, acht auto’s, een vrachtwagen en negen motoren. Een tactisch neergelegd twintig pond biljet zorgde ervoor dat onze wagens niet onderzocht werden. En toen begon de standaard confusie van waar we welke papieren in welke volgorde moesten invullen. De uiteindelijke baas die de laatste handtekening moest zetten had er duidelijk moeite mee. Hij was namelijk bijna blind. Hij legde elk formulier op het bureau en boog zich dan voorover tot zijn neus een paar centimeter van het papier bevond. Op een gegeven moment dacht ik zelfs een inktvlek op zijn neus te ontwaren. De neiging om een klapje op zijn achterhoofd te geven wist ik wonderwel te onderdrukken.
Maar aan het eind toen Ipo hem wist te melden dat we geen huisdieren bij ons hadden behalve Hennelies, was het ijs gebroken en zette hij lachend handtekeningen op de plaatsen die wij hem aanwezen. Wat we al niet zeggen om de grens over te komen.
De ponton was veel te klein o
Wij hadde
In de ochtend voe
De aankomst in Wadi Halfa ging soepel omdat de auto’s er nog niet waren, die zouden de volgende dag pas komen. Ook het hotel was niet zoals vele horrorverhalen ons lieten geloven. We lagen met niet meer dan vier op een kamer, er was een toilet en douche en we konden prima slapen buiten op de gang. Liesbeth had ook een fanclub, want twee wat oudere mannen stonden haar te observeren toen ze in haar ondergoed op de gang zonder dekens sliep. Ach bouwvakkers fluiten ook altijd.
Het ontladen van de auto’s, de volgende dag had iets meer voeten in de aarde. Het ponton werd eerst aangelegd op een plaats waar een grote kaapstander zich bevond en de laadklep bleek toen niet naar beneden te kunnen. Grappig was dat we met zijn twintigen daar stonden en iedereen dit al een tijdje zag aankomen, maar de Sudanezen ontdekten het pas toen de klep op het ijzer sloeg. Drie andere schepen moesten toen opschuiven en de kapitein van een van hen maakte zich daar zo boos over dat hij vastgehouden moest worden door zijn vrienden anders was hij op de vuist gegaan.
Over het ontladen van de auto’s op het vrachtschip kan ik niets zinnigs zeggen, want dat hebben we niet meer meegemaakt. Ik weet dat het gelukt is want de drie Ieren zijn we onlangs weer tegengekomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten