Reisblog Ipo en Hennelies en Frus en Liesbeth

Reisblog Ipo en Hennelies en Frus en Liesbeth

Nederland (Castricum, Utrecht) --- Zuid Afrika (Kaapstad)

Van 1 augustus 2010 t/m januari 2011 gaan wij met z'n vieren op reis. Wij zijn Frus en Liesbeth en Ipo en Hennelies, die elkaar sinds 1973 kennen en allen reislustig van aard zijn.

We rijden vanuit Nederland met eigen vervoer naar Kaapstad Zuid-Afrika. Met onze eigen auto's (Toyota Landcruiser HZJ78 en HZJ80), een slaapplek op het dak, etc.

We hopen op deze wijze al onze familie, vrienden en bekenden op de hoogte te houden van onze belevenissen.







De route

De route
en het plan

woensdag 17 november 2010

Landcruiser blues

Tot nu toe niets dan lof over onze landcruisers. Ze trekken ons door zandwoestijnen, wasborden, rotspartijen, glibberwegen en waterpartijen. Onze rijtechniek wordt ook beter en beter en we deinzen binnenkort nergens meer voor terug. Op dit moment zijn 50% van onze rijuren over onverharde wegen.

Toch heeft de oude Roadrunner (Ipo & Hennelies) intussen de nodige kopzorgen en garagebezoeken opgeleverd. De laatste in Fort Portal, Uganda. Nu pas blijkt dat alle eerdere reparaties (uitlaat lassen, ventilator en verschillende rammeltjes) tot nu symptoombestrijding zijn geweest van de gevolgen van de harde klap op een rots die we op de weg tussen Moyale en Marsabit in Kenia hebben gemaakt (helaas niet opgemerkt bij onze laatste Toyota beurt). De motor bleek intussen niet meer aan het chassis te zitten en lag intussen aan de voorkant 3 centimeter uit het midden… maar wel blijven rijden. Op de steile oprit van onze camping (>15%) in het vulkaangebied in de westelijke rift, bleek uit het luide bonken pas echt hoe los hij zat. In Nederland zou je met een reparatie aan het chassis in het vooruitzicht zeggen: einde oefening voor een 18 jaar oude auto met 400.000 + op de teller en verklaar je de auto total loss.

In Afrika blijken er gelukkig voor ons andere opties. Na een tip van een in Fort portal wonende Engelsman belandden we bij garage ‘Stitch en Sew’ van Mr John. De garage zag er als een dumpplaats voor ijzerwaren uit maar er werd hard gesleuteld aan allerlei auto’s, o.a. die van de Wildlife and Forrestry Authorities, die ook het nodige meegemaakt hadden. Na een korte blik onder de auto wist John te melden dat het recht krijgen van het chassis, het lassen van een van de motorsteunen en het recht zetten van de motor en het lassen van een stukje uitlaat een kolfje naar zijn hand was, 3 dagen zou duren en 225.000 USh (75 euro) zou gaan kosten. Later bleek dat de andere steun ook kapot was en kwam daar nog eens 80 euro bij, maar met de toezegging dat het in 1 dag klaar zou zijn.

Inderdaad konden we de volgende dag weer verder reizen met een auto die weer een snorrend geluid maakt. De dwarsbalk is met 10 ton platgemaakt en vastgezet, de motor zit weer op twee punten vast aan het chassis en in het midden van auto, zodat de ‘fan’ weer lustig kan ronddraaien zonder tegen de behuizing van de koeling te schuren.
Op naar de gorilla’s, (ba)twa’s, tutsi’s en hutu’s of … het volgende auto akkefietje ….??

1 opmerking: